Lussekatter 40st

Ingredienser grunddeg
50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella kvarg
2 påsar saffran, 1 g                                                             
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 16 dl mjöl & 0,5 dl till utbakning

Garnering
80 st russin

Pensling
1 ägg, uppvispat

Beskrivning
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig.

Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt eventuellt mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i cirka 40 min.

Arbeta ihop degen på mjölat bakbord. Dela saffransdegen i 40 bitar. Rulla ut varje degbit till en cirka 20 cm lång rund sträng. Rulla ihop från två ändar och sätt varsitt russin i mitten av rullningen. Lägg lussekatterna på bakpappersklädda plåtar. Låt jäsa övertäckta i cirka 30 min.

Sätt ugnen på 225 grader.

Pensla med lussekatterna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen 5-10 min.






Kommentarer
Postat av: jenlen

så fina dom va, mm jag skulle gjort en omgång till igår men glömde köpa kesella & saffran så blev vanliga kanelbullar ist! hoppas du får en fin helg..

2011-12-02 @ 18:15:04
URL: http://jenlen.blogg.se/
Postat av: jenlen

skrev ett inlägg till dig men tror jag råkade trycka bort den :) så fina dom va, ser goda ut! skulle gjort en sån omgång till igår men glömde kesella så blev kanelbullar ist..Ha en fin helg nu!

2011-12-02 @ 18:15:55
URL: http://jenlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0